MedMij:V2020.01/OntwerpeAfspraak: verschil tussen versies
k (Tekst vervangen - "{{VersieInfo\|([^\|]+)\|release=MedMij:" door "{{VersieInfo|$1|release=") |
(→Use case: Afspraak maken door patiënt: Notebox met verwijzing naar 2019.01 publicatie toegevoegd) |
||
Regel 193: | Regel 193: | ||
==Use case: Afspraak maken door patiënt== | ==Use case: Afspraak maken door patiënt== | ||
− | = | + | {{NoteBox|1= De huidige versie van de use case 'Afspraak maken door patiënt' kunt u vinden binnen de [[MedMij:V2019.01_OntwerpeAfspraak|publicatie MedMij 2019.01]]. }} |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [[ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Use case: Afspraak annuleren door patiënt== | ==Use case: Afspraak annuleren door patiënt== |
Versie van 10 aug 2020 om 11:07
Inhoud
- 1 Inleiding
- 2 Use Cases
- 2.1 Use case: Afspraak raadplegen door patiënt
- 2.2 Use case: Afspraak maken door patiënt
- 2.3 Use case: Afspraak annuleren door patiënt
- 2.4 Use case: Afspraak wijzigen door patiënt
- 3 Functionaliteit
- 4 Verantwoordelijkheid voor informatie
- 5 Afschermen van gegevens
- 6 Infrastructuur
- 7 Referenties
- 8 Release notes
1 Inleiding
1.1 Algemeen
Deze pagina beschrijft use cases waarbij een patiënt afspraken kan raadplegen, maken, annuleren of wijzigen met behulp van een persoonlijke gezondheidsomgeving. Algemene informatie betreffende deze use cases kan gevonden worden op deze wiki pagina.
1.2 Doelgroep
De doelgroep voor deze pagina wijkt niet af van de algemene doelgroep van de MedMij functionele ontwerpen, die hier gevonden kan worden.
1.3 Kaders en uitgangspunten
1.3.1 Richtlijn
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
1.3.2 Infrastructuur
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
1.3.3 Geografische reikwijdte
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
1.4 Kwalificatie
1.4.1 Introductie
2 Use Cases
Deze sectie vervolgt met de volgende use cases:
[*] Indien u voornemens bent dit deel van de standaard (Afspraak maken, annuleren en wijzigen) te gaan inbouwen, vragen wij u om eerst contact op te nemen met MedMij standaarden via mailadres standaarden@medmij.nl
Buiten scope van deze use cases vallen:
- Abonnementsservice
- Notificaties
2.1 Use case: Afspraak raadplegen door patiënt
2.1.1 Doel en relevantie
Inzicht in afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dit draagt bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
2.1.2 Domein
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
2.1.3 Context
Het gaat om het elektronisch en gestructureerd beschikbaar maken van afspraken vanuit een zorgaanbiederssysteem (XIS) naar een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
- informatie
- bedrijfsrollen (actoren),
- proces,
- systemen,
- systeemrollen,
- transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
2.1.4 Informatie
2.1.4.1 Raadplegen afspraak
Het raadplegen van een afspraak gaat van een specifieke patiënt naar een specifieke organisatie in de zorg (bijvoorbeeld een zorgaanbieder).
Verdere informatie-elementen in de vraag om afspraken zijn:
- periode (startdatum - einddatum) waarin de afspraak plaats heeft gehad / heeft / zal hebben
Dit betreft dus de filtermogelijkheden (query parameters) in de vraag om afspraken.
2.1.4.2 Beschikbaarstellen afspraak
De informatie-elementen voor beschikbaarstellen afspraak staan in ART-DECOR eAfspraak
2.1.5 Bedrijfsrollen
Deze use case kent twee bedrijfsrollen.
Bedrijfsrol | Activiteit |
---|---|
Patiënt | Wil afspraken raadplegen |
Zorgaanbieder | Stelt afspraken beschikbaar |
Bedrijfsrollen afspraak inzien
Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
Activiteitendiagram afspraak raadplegen
2.1.6 Procesbeschrijving
2.1.6.1 'Patient journey' - Thomas van Beek
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u hier.
Hieronder een aantal voor Thomas relevante situaties waarbij het raadplegen van afspraken een rol speelt.
Thomas heeft iedere drie maanden een controle in het ziekenhuis in verband met zijn Diabetes aandoening. De eerstkomende afspraak is op vrijdag 6 oktober 2017 om 10:30u met internist Janssen bij het Antonius Ziekenhuis in Rotterdam en duurt een uur. Het ziekenhuisinformatiesysteem heeft deze afspraak beschikbaar gemaakt voor de persoonlijke gezondheidsomgeving van Thomas. Thomas kan deze afspraak dan ook inzien via zijn persoonlijke gezondheidsomgeving.
Op 6 september belt de afdelingssecretaresse van het ziekenhuis. Zij heeft het verzoek aan Thomas of de afspraak verzet kan worden naar dinsdag 3 oktober om 16:00 uur. Dat komt hem prima uit, dus hij gaat akkoord. Het ziekenhuisinformatiesysteem maakt deze nieuwe afspraakinformatie beschikbaar voor de persoonlijke gezondheidsomgeving. Wanneer Thomas later die dag kijkt, ziet hij ook de bijgewerkte afspraakinformatie in zijn persoonlijke gezondheidsomgeving. Wel zo makkelijk, want hij was het eerder die dag vergeten op te schrijven.
2.1.6.2 Proces
Het stuk van het proces waar het in deze use case om gaat is:
- Het systeem van een zorgaanbieder (XIS) stelt de afspraak beschikbaar aan het systeem van een patiënt (PGO).
Deze paragraaf vervolgt met een beschrijving van precondities, proces stappen, en post condities.
2.1.6.2.1 Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
De patiënt wil afspraken inzien en de zorgaanbieder stelt dit ook beschikbaar. Een patiënt neemt steeds zelf het initiatief om zijn afspraken te raadplegen.
2.1.6.2.2 Proces stappen
- Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare afspraken bij een XIS.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
- Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om afspraken in te zien.
2.1.6.2.3 Post conditie
De patiënt heeft afspraken geraadpleegd via de persoonlijke gezondheidsomgeving.
2.1.7 Systemen & Systeemrollen
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
- PGO (patiënt)
- XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen kennen ieder verschillende systeemrollen, die het uitwisselen van gegevens tussen deze systemen mogelijk maken. Hier gaat het om de afspraken van zorgaanbieder naar de patiënt.
Systeem | Naam systeemrol | Systeemrolcode | Omschrijving |
---|---|---|---|
PGO | AfspraakRaadplegend | EA-1.2.2-AFR-FHIR | Raadplegen afspraak bij zorgaanbieder |
XIS | AfspraakBeschikbaarstellend | EA-1.2.2-AFB-FHIR | Beschikbaarstellen afspraak aan de patiënt |
Zie ook onderstaande afbeelding.
Componenten diagram afspraak raadplegen
2.1.8 Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Transactiegroep | Transactie | Systeemrolcode | Systeem | Bedrijfsrol | Technisch |
---|---|---|---|---|---|
Afspraken (PULL) | Raadplegen afspraak | EA-1.2.2-AFR-FHIR | PGO | Patiënt | eAfspraak in FHIR |
Beschikbaarstellen afspraak | EA-1.2.2-AFB-FHIR | XIS | Zorgaanbieder |
2.1.9 Use case diagram
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
Use case diagram afspraak raadplegen
2.2 Use case: Afspraak maken door patiënt
De huidige versie van de use case 'Afspraak maken door patiënt' kunt u vinden binnen de publicatie MedMij 2019.01. |
2.3 Use case: Afspraak annuleren door patiënt
2.3.1 Doel en relevantie
Inzicht in afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dat is een functionaliteit die voorwaardelijk is voor deze use case: 'annuleren van afspraken'. Een patiënt is verder geholpen door ook afspraken te kunnen annuleren vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving. Dit draagt bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
2.3.2 Domein
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
2.3.3 Context
Het gaat om het kunnen annuleren van een afspraak vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) naar een zorgaanbiederssysteem (XIS).
Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
- informatie
- bedrijfsrollen (actoren),
- proces,
- systemen,
- systeemrollen,
- transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
2.3.4 Informatie
De informatie-elementen die van toepassing zijn, zijn gedefinieerd in ART-DECOR eAfspraak.
2.3.5 Bedrijfsrollen
Deze use case kent twee bedrijfsrollen.
Bedrijfsrol | Activiteit |
---|---|
Patiënt | Raadplegen afspraak
Sturen afspraak annulering |
Zorgaanbieder | Beschikbaarstellen afspraak
Ontvangen afspraak annulering |
Bedrijfsrollen afspraken inzien
Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
Activiteitendiagram afspraak annuleren
2.3.6 Procesbeschrijving
2.3.6.1 'Patient journey' - Thomas van Beek
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u hier.
Hieronder een voor Thomas relevante situatie waarbij het annuleren van afspraken een rol speelt.
Thomas verhuist halverwege oktober 2017 voor zijn afstuderen naar Groningen. De afspraak voor de driemaandelijkse controle was al gemaakt in Rotterdam voor vrijdag 5 januari 2018. Thomas wil nu die afspraak afzeggen omdat hij die dag bezet is vanwege zijn afstudeerstage. Een nieuwe afspraak maakt hij liever in Groningen, dat is voor hem nu veel handiger.
Hij gebruikt zijn PGO om een verzoek te doen de afspraak in Rotterdam te annuleren. Een aantal uren later bevestigt de medisch secretaresse deze annulering. Thomas kan de afspraken weer raadplegen via zijn PGO.
2.3.6.2 Proces
Het deel van het proces waar het hier om gaat betreft:
- Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan achterhalen welk afspraken het verbonden XIS heeft voor de patiënt. Dit betreft het raadplegen van afspraken. Een XIS stelt deze beschikbaar.
- Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan voor een bestaande afspraak een verzoek doen tot annulering. Een XIS ontvangt, behandelt en beantwoordt een dergelijk verzoek.
Een PGO heeft afspraken geraadpleegd en opvolging verzoek beoordeeld. Mocht het verzoek niet verwerkt zijn, kan een patiënt ervoor kiezen het opnieuw te proberen, of op een andere manier de zorgaanbieder te benaderen. Indien het verzoek verwerkt is, stelt XIS bij raadpleging door PGO de afspraak met status ‘geannuleerd’ beschikbaar.
2.3.6.2.1 Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van informatie over afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving. De patiënt wil bepaalde afspraken kunnen annuleren en de zorgaanbieder ondersteunt dit.
2.3.6.2.2 Proces stappen
- Het systeem van de patiënt (PGO) raadpleegt de beschikbare afspraken bij een XIS.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
- Het systeem van de patiënt (PGO) stuurt een verzoek om de bestaande afspraak te annuleren.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) ontvangt de annulering en geeft een technisch antwoord. Het antwoord kan positief of negatief zijn voor het doorvoeren van de annulering.
- Het systeem van de patiënt (PGO) raadpleegt de beschikbare afspraken bij een XIS.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken (waaronder de geannuleerde afspraak met status 'geannuleerd') op voor de patiënt.
Indien het verzoek verwerkt kan worden, stelt XIS de afspraak met status 'geannuleerd' beschikbaar, na raadpleging door patiënt vanuit zijn PGO.
2.3.6.2.3 Post conditie
Een persoonlijke gezondheidsomgeving heeft antwoord ontvangen van een XIS over een verzoek tot annulering van een afspraak.
2.3.7 Systemen & Systeemrollen
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
- PGO (patiënt)
- XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen hebben één of meer systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. Hier gaat het om afspraken annuleren van zorgaanbieder naar patiënt. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
Systeem | Naam systeemrol | Systeemrolcode | Omschrijving |
---|---|---|---|
PGO | AfsprakenRaadplegend | EA-1.1.3-AFR-FHIR | Raadplegen afspraken bij de zorgaanbieder |
AfspraakAnnuleringSturend | EA-1.1.3-AAS-FHIR | Sturen afspraak annulering naar de zorgaanbieder | |
XIS | AfsprakenBeschikbaarstellend | EA-1.1.3-AFB-FHIR | Beschikbaarstellen afspraken aan de patiënt |
AfspraakAnnuleringOntvangend | EA-1.1.3-AAO-FHIR | Ontvangen afspraak annulering van de patiënt |
Zie ook onderstaande afbeelding.
Componenten diagram afspraak annuleren
2.3.8 Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Transactiegroep | Transactie | Systeemrolcode | Systeem | Bedrijfsrol | Technisch |
---|---|---|---|---|---|
Afspraken (PULL) | Raadplegen afspraak | EA-1.1.3-AFR-FHIR | PGO | Patiënt | eAfspraak in FHIR |
Beschikbaarstellen afspraak | EA-1.1.3-AFB-FHIR | XIS | Zorgaanbieder | ||
AfspraakAnnulering (PUSH) | Sturen afspraak annulering | EA-1.1.3-AAS-FHIR | PGO | Patiënt | |
Ontvangen afspraak annulering | EA-1.1.3-AAO-FHIR | XIS | Zorgaanbieder |
2.3.9 Use case diagram
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
Use case diagram afspraak annuleren
2.4 Use case: Afspraak wijzigen door patiënt
2.4.1 Doel en relevantie
Inzicht in en het maken van afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dat zijn functionaliteiten die voorwaardelijk zijn voor deze use case: 'wijzigen van afspraken'. Een patiënt is verder geholpen door ook afspraken te kunnen wijzigen vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving. Een wijziging kan ook een annulering betreffen. Dit draagt verder bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
2.4.2 Domein
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
2.4.3 Context
Het gaat om het kunnen wijzigen van een afspraak vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) naar een zorgaanbiederssysteem (XIS).
Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
- informatie
- bedrijfsrollen (actoren),
- proces,
- systemen,
- systeemrollen,
- transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
2.4.4 Informatie
De informatie-elementen die van toepassing zijn, zijn gedefinieerd in ART-DECOR eAfspraak.
2.4.5 Bedrijfsrollen
Deze use case kent twee bedrijfsrollen.
Bedrijfsrol | Activiteit |
---|---|
Patiënt | Raadplegen afspraak
Raadplegen afspraak slots Sturen afspraakverzoek |
Zorgaanbieder | Beschikbaarstellen afspraak
Beschikbaarstellen afspraak slots Ontvangen afspraakverzoek |
Bedrijfsrollen afspraken inzien
Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
Activiteitendiagram afspraak wijzigen
2.4.6 Procesbeschrijving
2.4.6.1 'Patient journey' - Thomas van Beek
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u hier.
Hieronder een voor Thomas relevante situatie waarbij het wijzigen van afspraken een rol speelt.
In de loop van december krijgt Thomas een buitenkansje. Een aantal van zijn vrienden gaan met skivakantie van zaterdag 5 t/m 12 januari en er is een plekje vrijgekomen. Voor een zacht prijsje kan hij mee. Daar heeft hij veel zin in!
Thomas zet de skivakantie ‘s avonds laat in zijn agenda en ziet dat dit conflicteert met zijn controle-afspraak in het Noorderziekenhuis op 10 januari. Hij moet die afspraak gaan verzetten. Het is 23:15 en dus te laat om het ziekenhuis hiervoor direct te bellen.
Via zijn PGO kijkt hij daarom naar beschikbare tijden in de derde week van januari. Er blijkt gelukkig nog een gaatje te zijn op vrijdag 19 januari om 11:30 – 12:30. Het verzoek om te wijzigen gaat via zijn PGO naar het ZIS, dat de ontvangst van het verzoek bevestigt. Bij raadpleging van de afspraken vanuit PGO, stelt XIS de nieuwe afspraak beschikbaar, alsmede de oorspronkelijke afspraak met status ‘ geannuleerd’.
2.4.6.2 Proces
Het deel van het proces waar het hier om gaat betreft:
- Het systeem van een zorgaanbieder (XIS) stelt afspraken beschikbaar aan het systeem van een patiënt (PGO).
- Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan voor een bepaalde periode én een bepaald type afspraak de beschikbare tijden ophalen uit het XIS. Dit betreft het raadplegen van beschikbare afspraak slots. Een XIS stelt deze beschikbaar.
- Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan - op basis van beschikbare slots - een verzoek tot het wijzigen van een concrete afspraak doen aan het XIS. Een XIS kan een dergelijk afspraak wijzigingsverzoek behandelen en ontvangst van het verzoek bevestigen.
2.4.6.2.1 Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van informatie over afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving. De patiënt wil een afspraak wijzigen en de zorgaanbieder ondersteunt het wijzigen van afspraken.
2.4.6.2.2 Proces stappen
- Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare afspraken bij een XIS.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
- Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om afspraken in te zien en er één te selecteren die hij wil wijzigen.
- Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare slots voor een bepaald type afspraak in een bepaalde tijdsperiode bij een XIS.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de beschikbare afspraak slots op basis van de filter criteria uit de persoonlijke gezondheidsomgeving.
- Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om beschikbare slots in te zien en er één te selecteren.
- Het systeem van de patiënt (PGO) stuurt een verzoek om de bestaande afspraak te wijzigen.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) ontvangt het afspraak wijzigingsverzoek en geeft een technisch antwoord. Het antwoord kan positief of negatief zijn voor de wijziging.
Patiënt raadpleegt opnieuw de afspraken vanuit zijn PGO + XIS stelt de nieuwe afspraak beschikbaar, alsmede de oorspronkelijke afspraak met status ‘geannuleerd’.
2.4.6.2.3 Post conditie
Een persoonlijke gezondheidsomgeving heeft antwoord ontvangen van een XIS over een afspraak wijzigingsverzoek.
Bij een eventueel negatief antwoord van het XIS kan een patiënt ervoor kiezen het opnieuw proberen, bijvoorbeeld met een ander (opnieuw opgevraagd) slot. Bij een positief antwoord is de afspraak gewijzigd en inzichtelijk in zowel XIS als PGO.
2.4.7 Systemen & Systeemrollen
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
- PGO (patiënt)
- XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen hebben één of meer systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
Systeem | Naam systeemrol | Systeemrolcode | Omschrijving |
---|---|---|---|
PGO | AfspraakRaadplegend | EA-1.1.3-AFO-FHIR | Raadplegen afspraak bij zorgaanbieder |
AfspraakSlotsRaadplegend | EA-1.1.3-ASR-FHIR | Raadplegen afspraak slots bij de zorgaanbieder | |
AfspraakWijzigingsverzoekSturend | EA-1.1.3-AWS-FHIR | Sturen afspraak wijzigingsverzoek | |
XIS | AfspraakBeschikbaarstellend | EA-1.1.3-AFB-FHIR | Beschikbaarstellen afspraak aan de patiënt |
AfspraakSlotsBeschikbaarstellend | EA-1.1.3-ASB-FHIR | Beschikbaarstellen afspraak slots | |
AfspraakWijzigingsverzoekOntvangend | EA-1.1.3-AWO-FHIR | Ontvangen afspraak wijzigingsverzoek van de patiënt. |
Zie ook onderstaande afbeelding.
Componenten diagram afspraak wijzigen
2.4.8 Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Transactiegroep | Transactie | Systeemrolcode | Systeem | Bedrijfsrol | Technisch |
---|---|---|---|---|---|
Afspraken (PULL) | Raadplegen afspraak | EA-1.1.3-AFR-FHIR | PGO | Patiënt | eAfspraak in FHIR |
Beschikbaarstellen afspraak | EA-1.1.3-AFB-FHIR | XIS | Zorgaanbieder | ||
AfspraakSlots (PULL) | Raadplegen afspraak slots | EA-1.1.3-ASR-FHIR | PGO | Patiënt | |
Beschikbaarstellen afspraak slots | EA-1.1.3-ASB-FHIR | XIS | Zorgaanbieder | ||
AfspraakWijziging (PUSH) | Sturen afspraak wijzigingsverzoek | EA-1.1.3-AWS-FHIR | PGO | Patiënt | |
Ontvangen afspraak wijzigingsverzoek | EA-1.1.3-AWO-FHIR | XIS | Zorgaanbieder |
2.4.9 Use case diagram
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
Use case diagram afspraak wijzigen
3 Functionaliteit
-
4 Verantwoordelijkheid voor informatie
Er zijn geen specifieke toevoegingen over verantwoordelijkheden voor informatie.
5 Afschermen van gegevens
Er zijn geen afspraken over het afschermen van gegevens.
6 Infrastructuur
Er zijn geen afspraken over een specifieke infrastructuur waarop de informatie wordt uitgewisseld.
7 Referenties
Auteur(s) | Titel | Versie | Datum | Bron | Organisatie |
---|---|---|---|---|---|
AUTEUR(S) | TITEL | VERSIE | DATUM | BRON | ORGANISATIE |
Referenties
8 Release notes
In onderstaande tabel staan de wijzigingen voor deze informatiestandaard. Zie de Ontwerpen landingspagina voor wijzigingen die op alle informatiestandaarden van toepassing zijn.
Release | Versie | BITS issue | Omschrijving |
---|---|---|---|
2019.01 - Maart 2020 | 1.1.9 | MM-979 | The IG for eAfspraak incorrectly labeled the "$prefetch" operation as "$find", while the OperationDefinition filename and .id also incorrectly used "find" rather than "prefetch". This has been corrected. |
2019.01 - Oktober | MM-600 | Added missing (but required) identifier to eAfspraak-Appointment example instance. | |
2019.01 - September | 1.1.3 | MM-214 |
|
2019.01 | 1.1.0 | MM-104 | XIS kan wijzigingen en annuleringen niet naar PGO pushen. Scope van informatiestandaard aangepast. |