gen:V0.1 Ontwerp Generiek: verschil tussen versies

Uit informatiestandaarden
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
 
{{underconstruction}}
 
{{underconstruction}}
 
{{NOINDEX|visible=yes}}
 
{{NOINDEX|visible=yes}}
 
 
==Ontwerp generieke standaardcomponenten==
 
In ontwikkeling
 
 
==Dynamische waardelijsten==
 
{{:gen:V0.1_Ontwerp_Dynamische_waardelijsten}}
 
 
 
  
 
__NUMBEREDHEADINGS__
 
__NUMBEREDHEADINGS__

Versie van 20 nov 2024 om 10:54

This page has been removed from search engines' indexes.


1 Inleiding

1.1 Algemeen

Het generiek functioneel ontwerp beschrijft voor alle informatiestandaarden de herbruikbare patronen en componenten voor transacties, transactiegroepen, de systemen, de systeemrollen en de bedrijfsrollen van zorgverleners of patiënten.

Voor meer informatie over informatiestandaarden en hoe deze worden ontwikkeld, zie de [https://www.nictiz.nl/standaardisatie/informatiestandaarden/: Nictiz webpagina voor informatiestandaarden]. Voor de verklaring van de begrippen die voorkomen in het functioneel ontwerp wordt verwezen naar het [https://www.nictiz.nl/standaardisatie/overzichten/begrippen/: begrippenoverzicht op de Nictiz website].

1.2 Doelgroep

1.3 Kaders & Uitgangspunten

1.3.1 Richtlijn en proces

1.3.2 Reikwijdte Informatiestandaard

De reikwijdte van de generieke informatiestandaard beslaat de generieke componenten waar alle gegevensuitwisselingen gebruik van kunnen maken. Gebruik in een informatiestandaard is niet verplicht; niet alles is overal van toepassing.

1.3.3 Infrastructuur

1.4 Kwalificatie

Op basis van dit generiek ontwerp worden alleen kwalificatiescript componenten waar nodig opgesteld. Het opstellen van kwalificatiescripts valt buiten de scope van dit ontwerp. Voor meer informatie zie de websitepagina over Nictiz kwalificaties.

2 Dataset

Gegevens worden uitgewisseld in transacties, die zijn opgebouwd uit elementen van datasets.

De herbruikbare componenten hierin zijn de zibs. Er zijn nu 2 publicaties van toepassing.

Nederlands English
Zib publicatie 2017 HCIM release 2017
Zib publicatie 2020 HCIM release 2020

3 Use case(s)

Een use case is een specifieke beschrijving van een praktijksituatie in de zorg waarbij voor een concrete situatie het uitwisselen van informatie wordt beschreven aan de hand van actoren (mensen, systemen) en transacties (welke informatie wordt wanneer uitgewisseld). Een use case is een verbijzondering van een specifiek onderdeel van het zorgproces. Een informatiestandaard kan bestaan uit één of meerdere use cases. Iedere use case koppelt met een scenario in ART-DECOR. Wanneer verschillende use cases gebruik maken van hetzelfde scenario kan een andere indeling gewenst zijn, bijvoorbeeld op basis van proces. In dit functioneel ontwerp wordt elke use case geanalyseerd en uitgewerkt.

3.1 Algemeen

3.2 Use case patroon: Notificeren en ophalen informatie

3.2.1 Doel en Relevantie

3.2.2 Proces en Context (pre- en postproces)

3.2.2.1 Preproces

3.2.2.2 Proces

3.2.2.3 Postproces

3.2.3 Bedrijfsrollen en UML activity diagram

Bedrijfsrol (actor) Beschrijving bedrijfsrol
A B
C D

3.2.4 Informatieoverdracht

3.2.4.1 Systemen & Systeemrollen

3.2.4.1.1 Notified Pull

This page has been removed from search engines' indexes.

3.2.4.2 Transacties & Transactiegroepen

3.2.4.3 Samenhang bedrijfsrollen, activiteiten, transacties, systeemrollen en transactiegroepen

3.3 Use case: Y

3.3.1 Doel en Relevantie

3.3.2 Proces en Context (pre- en postproces)

3.3.2.1 Preproces

3.3.2.2 Proces

3.3.2.3 Postproces

3.3.3 Bedrijfsrollen en UML activity diagram

Bedrijfsrol (actor) Beschrijving bedrijfsrol
E F
G H

3.3.4 Informatieoverdracht

3.3.4.1 Systemen & Systeemrollen

3.3.4.2 Transacties & Transactiegroepen

3.3.4.3 Samenhang bedrijfsrollen, activiteiten, transacties, systeemrollen en transactiegroepen

4 Aanvullende informatie (optioneel)

4.1 Aanwijzingen / eisen voor functionaliteit van systemen (optioneel)

4.2 Verantwoordelijkheden voor informatie (optioneel)

4.3 Afschermen van gegevens (optioneel)

5 Referenties

6 Release notes

7 Wiki-paginahistorie