gen:V0.1 Ontwerp Generiek: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{underconstruction}} | {{underconstruction}} | ||
{{NOINDEX|visible=yes}} | {{NOINDEX|visible=yes}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
__NUMBEREDHEADINGS__ | __NUMBEREDHEADINGS__ |
Versie van 20 nov 2024 om 10:54
This article or section is in the middle of an expansion or major restructuring and is not yet ready for use. |
This page has been removed from search engines' indexes.
Inhoud
- 1 Inleiding
- 2 Dataset
- 3 Use case(s)
- 3.1 Algemeen
- 3.2 Use case patroon: Notificeren en ophalen informatie
- 3.3 Use case: Y
- 4 Aanvullende informatie (optioneel)
- 5 Referenties
- 6 Release notes
- 7 Wiki-paginahistorie
1 Inleiding
1.1 Algemeen
Het generiek functioneel ontwerp beschrijft voor alle informatiestandaarden de herbruikbare patronen en componenten voor transacties, transactiegroepen, de systemen, de systeemrollen en de bedrijfsrollen van zorgverleners of patiënten.
Voor meer informatie over informatiestandaarden en hoe deze worden ontwikkeld, zie de [https://www.nictiz.nl/standaardisatie/informatiestandaarden/: Nictiz webpagina voor informatiestandaarden]. Voor de verklaring van de begrippen die voorkomen in het functioneel ontwerp wordt verwezen naar het [https://www.nictiz.nl/standaardisatie/overzichten/begrippen/: begrippenoverzicht op de Nictiz website].
1.2 Doelgroep
1.3 Kaders & Uitgangspunten
1.3.1 Richtlijn en proces
1.3.2 Reikwijdte Informatiestandaard
De reikwijdte van de generieke informatiestandaard beslaat de generieke componenten waar alle gegevensuitwisselingen gebruik van kunnen maken. Gebruik in een informatiestandaard is niet verplicht; niet alles is overal van toepassing.
1.3.3 Infrastructuur
1.4 Kwalificatie
Op basis van dit generiek ontwerp worden alleen kwalificatiescript componenten waar nodig opgesteld. Het opstellen van kwalificatiescripts valt buiten de scope van dit ontwerp. Voor meer informatie zie de websitepagina over Nictiz kwalificaties.
2 Dataset
Gegevens worden uitgewisseld in transacties, die zijn opgebouwd uit elementen van datasets.
De herbruikbare componenten hierin zijn de zibs. Er zijn nu 2 publicaties van toepassing.
Nederlands | English |
---|---|
Zib publicatie 2017 | HCIM release 2017 |
Zib publicatie 2020 | HCIM release 2020 |
3 Use case(s)
Een use case is een specifieke beschrijving van een praktijksituatie in de zorg waarbij voor een concrete situatie het uitwisselen van informatie wordt beschreven aan de hand van actoren (mensen, systemen) en transacties (welke informatie wordt wanneer uitgewisseld). Een use case is een verbijzondering van een specifiek onderdeel van het zorgproces. Een informatiestandaard kan bestaan uit één of meerdere use cases. Iedere use case koppelt met een scenario in ART-DECOR. Wanneer verschillende use cases gebruik maken van hetzelfde scenario kan een andere indeling gewenst zijn, bijvoorbeeld op basis van proces. In dit functioneel ontwerp wordt elke use case geanalyseerd en uitgewerkt.
3.1 Algemeen
3.2 Use case patroon: Notificeren en ophalen informatie
De Use case is nog in ontwikkeling en nog niet geschikt voor gebruik! |
3.2.1 Doel en Relevantie
3.2.2 Proces en Context (pre- en postproces)
3.2.2.1 Preproces
3.2.2.2 Proces
3.2.2.3 Postproces
3.2.3 Bedrijfsrollen en UML activity diagram
Bedrijfsrol (actor) | Beschrijving bedrijfsrol |
---|---|
A | B |
C | D |
3.2.4 Informatieoverdracht
3.2.4.1 Systemen & Systeemrollen
3.2.4.1.1 Notified Pull
Deze pagina is vervallen. |
This page has been removed from search engines' indexes.
3.2.4.2 Transacties & Transactiegroepen
3.2.4.3 Samenhang bedrijfsrollen, activiteiten, transacties, systeemrollen en transactiegroepen
3.3 Use case: Y
De Use case is nog in ontwikkeling en nog niet geschikt voor gebruik! |
3.3.1 Doel en Relevantie
3.3.2 Proces en Context (pre- en postproces)
3.3.2.1 Preproces
3.3.2.2 Proces
3.3.2.3 Postproces
3.3.3 Bedrijfsrollen en UML activity diagram
Bedrijfsrol (actor) | Beschrijving bedrijfsrol |
---|---|
E | F |
G | H |