mp:Draft Testen Kickstart Praktijktest: verschil tussen versies

Uit informatiestandaarden
Ga naar: navigatie, zoeken
(Randvoorwaarden)
(Voorbereiding)
Regel 17: Regel 17:
 
* Gecoördineerd vanuit het Kickstart team werkt het programma MO de use case scenario's uit in testscripts.
 
* Gecoördineerd vanuit het Kickstart team werkt het programma MO de use case scenario's uit in testscripts.
 
* Gecoördineerd vanuit de penvoerders werken de sectoren en deelnemende zorgaanbieders de use case scenario's uit in testscripts.
 
* Gecoördineerd vanuit de penvoerders werken de sectoren en deelnemende zorgaanbieders de use case scenario's uit in testscripts.
 +
 +
==Randvoorwaarden==
 +
* Leverancier heeft de validatie succesvol en zonder blokkerende bevindingen doorlopen
 +
* Vanuit de kickstartregio’s zijn voldoende/geschikte resources beschikbaar gesteld
 +
* Testscripts voor de praktijktest zijn opgesteld en ingericht in Interoplab
 +
* Er zijn decentrale testomgevingen beschikbaar gesteld bij de verschillende zorginstellingen
  
 
=Uitvoering=
 
=Uitvoering=

Versie van 3 jan 2024 om 15:29


In de praktijktest wordt in een gecontroleerde testomgeving meer ervaring opgedaan met de implementatie van de informatiestandaard en alle bijbehorende onderdelen door leveranciers en zorgaanbieders. Tijdens deze fase worden zoveel mogelijk use case scenario’s doorlopen om te zien of alles werkt conform verwachting. Deze scenario's hebben als basis de testscripts die zijn opgesteld door de samenwerkingsverbanden met het doel de richtlijn te toetsen vanuit sectoraal perspectief in de uitvoering. Hierbij is een belangrijk uitgangspunt dat de patiëntveiligheid niet in gevaar mag komen.

1 Voorbereiding

Ter voorbereiding van de praktijktest worden vanuit de sectoren en, gecoördineerd door de penvoerders, bij de zorgaanbieders alle te testen use case scenario's opgehaald. Deze use case scenario's bevatten bijvoorbeeld knelpunten en zorgen die reeds zijn geïnventariseerd. Dit kunnen specifieke situaties voor een zorgaanbieder zijn, maar ook huidige probleemsituaties die door medicatieproces 9 opgelost zijn en getest moeten worden.

Naast deze inventarisatie worden er vanuit het programma Medicatieoverdracht ook een groot aantal use cases voorbereid. Deze zullen zich vooral richten op de uitzonderingsgevallen binnen medicatieproces 9. Ook zullen er uitgebreidere hybride scenario's worden getest en zal er worden getest met de opgestelde migratie strategieën.

In samenwerking tussen het programma MO, Kickstart team, sectoren en de penvoerders zal de set aan use case scenario's worden geïnventariseerd en opgedeeld per deelnemer. Hierbij ontstaan twee categorieën use case scenario's. Namelijk use case scenario's voor:

  1. De deelnemende zorgaanbieders in de Kickstart
  2. Het programma Medicatieoverdracht

Naast deze inventarisatie worden er acceptatiecriteria opgesteld voor zowel de deelnemende zorgaanbieders als de scenario's die door het programma MO worden uitgevoerd.

  • Gecoördineerd vanuit het Kickstart team werkt het programma MO de use case scenario's uit in testscripts.
  • Gecoördineerd vanuit de penvoerders werken de sectoren en deelnemende zorgaanbieders de use case scenario's uit in testscripts.

1.1 Randvoorwaarden

  • Leverancier heeft de validatie succesvol en zonder blokkerende bevindingen doorlopen
  • Vanuit de kickstartregio’s zijn voldoende/geschikte resources beschikbaar gesteld
  • Testscripts voor de praktijktest zijn opgesteld en ingericht in Interoplab
  • Er zijn decentrale testomgevingen beschikbaar gesteld bij de verschillende zorginstellingen

2 Uitvoering

De uitvoering van deze fase wordt gecoördineerd door de penvoerders van beide regio's. Hiervoor wordt een testplan opgesteld waarin o.a. staat beschreven:

  • Testcoördinatoren per deelnemer
  • De use case scenario's die worden getest
  • Uitwerking wanneer welk scenario zal worden getest
  • Welke rollen van de deelnemers de tests zullen uitvoeren en wat hun mandaat is
  • Met welke frequentie er issues worden gerapporteerd
  • Met welke frequentie er aanpassingen worden gedaan door de leveranciers en wanneer de hertests worden uitgevoerd
  • Hoe de afstemming met het implementatiebeheerteam van programma Medicatieoverdracht plaatsvindt
  • Het acceptatieproces van de testscripts
  • Het Go/No-Go proces

2.1 Doorlooptijd

De praktijktest heeft een doorlooptijd van 3 maanden.

2.2 Deelnemers en rol

De volgende rollen worden vertegenwoordigd tijdens uitvoering van de praktijktest (Zie ook rollen en verantwoordelijkheden per team).

Programma MO Leverancier Penvoerder Zorgaanbieder
Informatieanalisten Testcoördinator Testers
Zorganalisten
VZVZ ketentestteam
Test coördinator Kickstart

2.3 Scenario's

Tijdens de praktijktest wordt er gebruik gemaakt van testscripts. Een volledige lijst hiervan is te vinden via deze LINK

2.4 Testomgevingen

  • VZVZ: NTB
  • PGO: NTB

3 Afronding

Volgt

3.1 Werkwijze

3.2 Exit Criteria

In Progress (input vanuit Resultaat)
Het verwachte resultaat van de praktijktest is een positief testrapport door middel van Interoplab(LINK tools) na het doorlopen van alle vastgestelde use case scenario's en bijbehorende testscripts. Hierbij gelden de volgende punten:

  • Er staan geen blokkerende issues open
  • Er is geconstateerd dat de patiëntveiligheid niet in het gedrang is
  • De openstaande issues zijn gelogd en geaccepteerd door de acceptanten
  • Er is vanuit het testtraject een positief resultaat vastgesteld wat gebruikt wordt in het Go/No-Go proces van de stuurgroep t.b.v. overgang naar de eerste begeleide uitrol

3.3 Bevindingen

Type bevindingen
Bij de bevinding wordt altijd aangegeven wat het oordeel is. Er zijn vijf mogelijkheden (zoals ook vastgesteld in paragraaf 3.2 van de gebruikershandleiding BITS):

  1. Blokkerend: Een blokkerende bevinding moet worden opgelost om de validatie te behalen.
  2. Niet Blokkerend met aantekening: De niet blokkerende bevinding met aantekening moeten in de toekomst opgelost worden (waarbij bij afgifte van de validatie afgestemd wordt op welke termijn dat exact is).
  3. Niet Blokkerend: Niet blokkerend betekend dat de bevinding niet van toepassing is op de validatie (doordat bijvoorbeeld een element ook niet binnen komt en daardoor niet getoond kan worden).
  4. Toelichting vereist: Toelichting vereist betekend dat de bevinding nader toegelicht moet worden, waarbij deze na de toelichting alsnog blokkerend zou kunnen worden.
  5. Advies: Advies betekend dat er een advies gegeven wordt op de gekozen oplossing vanuit het validatieloket.


4 Pagina historie

Datum Omschrijving
21 december 2023 Paragraaf Testomgevingen toegevoegd
13 december 2023 Hoofdstuk Resultaat opgenomen in Acceptatie/Werkwijze
6 december 2023 Hoofdstuk 7 Bevindingen (1e opzet)
Voorbeeld Pagina gepubliceerd