Lab:Vdraft Ontwerp Lab2patient: verschil tussen versies
(→Usecases) |
(→Usecases) |
||
Regel 39: | Regel 39: | ||
Lab2patient kent momenteel 1 use case: raadplegen laboratoriumresultaten in persoonlijke gezondheidsomgeving. | Lab2patient kent momenteel 1 use case: raadplegen laboratoriumresultaten in persoonlijke gezondheidsomgeving. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | ==patient raadpleegt laboratoriumresultaten in persoonlijke gezondheidsomgeving== |
Voor deze usecase is op dit moment alleen het ontwerp tbv het resultaatbericht uitgewerkt. Het aanvraagbericht is nog in de verkenningsfase en dus nog niet ontwikkeld. | Voor deze usecase is op dit moment alleen het ontwerp tbv het resultaatbericht uitgewerkt. Het aanvraagbericht is nog in de verkenningsfase en dus nog niet ontwikkeld. | ||
Versie van 10 sep 2024 om 14:48
Inhoud
- 1 Algemeen
- 2 Usecases
- 3 Functionaliteit
- 4 Paginahistorie
1 Algemeen
Deze pagina beschrijft het functioneel ontwerp van Lab2zorg, dit is één van de toepassingen van de Informatiestandaard uitwisseling laboratoriumgegevens. Het overkoepelend ontwerp vind je hier. Diverse begrippen die in dit functioneel ontwerp van Lab2zorg gebruikt worden, worden nader toegelicht in de Begrippenlijst
Lab2zorg zorgt ervoor dat zorgverleners, zoals apothekers en huisartsen, direct elektronisch de laboratoriumresultaten van hun patiënten kunnen sturen of inzien. Deze categorie bevat alle uitwisselingen tussen laboratoria en zorgverleners én de uitwisseling van laboratoriumgegevens door zorgverleners onderling.
Uitwisseling laboratoriumgegevens proces
Zowel labspecialisten als zorgverleners maken gebruik van een informatiesysteem, respectievelijk:
- XIS (zorginformatiesysteem).
- LIS (laboratoriuminformatiesysteem).
De uitwisseling van laboratoriumresultaten vindt plaats:
- tussen labspecialist en zorgverlener
- tussen zorgverleners onderling
Onderstaande afbeeldingen tonen de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
Bij uitwisseling tussen zorgverleners onderling worden de verschillende bedrijfsrollen vervuld door een zorgverlener.
2 Usecases
Lab2patient kent momenteel 1 use case: raadplegen laboratoriumresultaten in persoonlijke gezondheidsomgeving.
2.1 patient raadpleegt laboratoriumresultaten in persoonlijke gezondheidsomgeving
Voor deze usecase is op dit moment alleen het ontwerp tbv het resultaatbericht uitgewerkt. Het aanvraagbericht is nog in de verkenningsfase en dus nog niet ontwikkeld.
2.1.1 Doel en relevantie
Zorgverleners kunnen voor het opstellen van hun behandelplan aanvullend labonderzoek nodig hebben. Hiervoor doen zij dan een aanvraag bij een laboratorium, dat hun de uitslag vervolgens toestuurt in een resultaatbericht.
Redenen voor het versturen/ontvangen van een resultaatbericht zijn:
- De resultaten van een aanvraag voor labonderzoek moeten inzichtelijk worden voor de aanvrager van het onderzoek.
Dit proces komt overeen met patientjourney 1 en bevat de berichten 1A, 1B, en 2 uit de Richtlijn Uitwisseling laboratoriumgegevens . In dit proces wordt de aanvraag van een zorgverlener naar het laboratorium omschreven en het antwoord na uitvoer van het laboratoriumonderzoek teruggestuurd. Op dit moment is alleen bericht 2 volledig uitgewerkt.
Voor een voorbeeldscenario wanneer deze uitwisseling plaats kan vinden zie scenario's
2.1.2 Proces en context
2.1.2.1 Preconditie
- De zorgverlener heeft de opdracht via het XIS (zorgverlenerinformatiesysteem) gestuurd naar het laboratorium.
- Het monster is ook naar het laboratorium gestuurd*.
*Het monster kan zowel door de aanvragende zorgverlener als door een derde partij afgenomen worden. Afhankelijk hiervan zijn de monstergegevens direct in het aanvraagbericht aanwezig of worden deze later toegevoegd.
2.1.2.2 Trigger event
De zorgverlener heeft een laboratoriumaanvraag ingediend bij het laboratorium. Het bloedonderzoek is uitgevoerd en de resultaten moeten worden gestuurd/gecommuniceerd naar de zorgverlener.
2.1.2.3 Processtappen aanvraag
- Het XIS van de huisarts of specialist stuurt een opdracht naar het LIS (Laboratoriuminformatiesysteem) van het laboratorium, eventueel met tussenkomst van een intermediair.
- Het monster wordt naar het laboratorium gestuurd en wordt geregistreerd in het LIS.
2.1.2.4 Processtappen resultaat
- De laboratoriumanalisten voeren het gevraagde onderzoek uit en registreren het resultaat in het LIS.
- De resultaten worden technisch geconfirmeerd en zo nodig geautoriseerd door de laboratoriumspecialist.
- Het LIS stuurt de laboratoriumresultaten op naar het XIS van de aanvrager.
2.1.2.5 Postcondities
- De opdracht en resultaten van het laboratoriumonderzoek staat in het LIS.
- De resultaten van het laboratoriumonderzoek staan in het XIS van de aanvrager.
- De zorgverlener ziet het laboratoriumresultaat in het XIS.
2.1.3 Bedrijfsrollen en UML activity diagram
Bedrijfsrol | Toelichting |
---|---|
Zorgverlener | Vraagt laboratoriumonderzoek aan en ontvangt het laboratoriumresultaat van de laboratoriumspecialist of zorgverlener. |
Laboratoriumspecialist | Voert laboratoriumonderzoek uit en/of levert laboratoriumresultaten op |
Onderstaande afbeelding toont de verschillende activiteiten uit de procesbeschrijving die door de bedrijfsrollen worden uitgevoerd.
2.1.4 Informatieoverdracht
2.1.4.1 Systemen & Systeemrollen
Zowel de zorgverlener en laboratoriumspecialist maken ieder gebruik van een informatiesysteem, respectievelijk Zorgverlenerinformatiesysteem (XIS) en Laboratoriuminformatiesysteem (LIS). Deze systemen kennen ieder verschillende systeemrollen, die het uitwisselen van gegevens tussen deze systemen mogelijk maken. In ART-DECOR worden de systeemrollen als Actor beschreven.
Het LIS vervult in deze use case de volgende systeemrollen:
- LaboratoriumresultaatOpdrachtOntvangend Systeem [LAB-LOO]
- LaboratoriumresultaatAntwoordSturend Systeem [LAB-LAS]
Het XIS vervult in deze use case de systeemrollen:
- LaboratoriumresultaatOpdrachtSturend Systeem [LAB-LOS]
- LaboratoriumresultaatAntwoordOntvangend Systeem [LAB-LAO]
Systeemrollen Opdracht laboratoriumonderzoek
Systeemrollen bij Sturen Labresultaat
2.1.4.2 Transacties & Transactiegroepen
Onderstaande afbeelding toont de samenhang tussen de processen, bedrijfsrollen, systemen, systeemrollen, transacties en transactiegroep die onderdeel uitmaken van de opdracht laboratoriumonderzoek.
Use case diagram opdracht laboratoriumonderzoek
Use case diagram sturen laboratoriumresultaat
In de bovenstaande afbeelding is zichtbaar dat sommige bedrijfsactiviteiten een bepaalde transactie tot gevolg hebben. Deze transactie wordt uitgevoerd door een systeemrol en maakt onderdeel uit van een transactiegroep.
De onderstaande tabel maakt het mogelijk direct de gewenste use cases (scenario’s), transactiegroepen en/of transacties te raadplegen in ART-DECOR of ander document.
Use Case(s) Scenario's) | Transactiegroep | Transacties | Systeemrol(len) | Systemen | Bedrijfsrollen |
---|---|---|---|---|---|
Lab2zorg:Zorgverlener stuurt opdracht labonderzoek | Laboratoriumonderzoek opdracht (PUSH) | Sturen opdracht labonderzoek | [LAB-LOS] | XIS | Zorgverlener |
Ontvangen opdracht labonderzoek | [LAB-LOO] | LIS | Labspecialist | ||
Lab2zorg:Labspecialist stuurt labresultaten | Laboratoriumonderzoek resultaat (PUSH) | Sturen resultaat labonderzoek | [LAB-LAS] | LIS | Labspecialist |
Ontvangen resultaat labonderzoek | [LAB-LAO] | XIS | Zorgverlener |
3 Functionaliteit
3.1 Aanwijzingen/eisen voor functionaliteit van systemen
Hieronder staan een aantal aanvullende aanwijzingen en eisen voor functionaliteiten van het informatiesysteem die ondersteunt moeten worden om de informatiestandaard volledig en juist te implementeren. Naast deze aanvullende eisen zijn er ook een aantal tijdelijke aanvullingen, die onder bepaalde specifieke voorwaarden gelden. Deze vindt u hier.
3.1.1 Gebruik identificatienummers
3.1.1.1 LaboratoriumUitslagIdentificatie & TestIdentificatie
De laboratoriumUitslagIdentificatie & Testidentificatie zijn unieke ID's ter ontdubbeling van laboratoriumresultaten. Deze dienen door de bron van de resultaten gevuld te worden met een OID die combinatie is van de OID van de bron en een uniek identificatienummer binnen het informatiesysteem van de bron. Dit is ook vastgesteld in de Richtlijn Uitwisseling laboratoriumgegevens.
3.1.1.2 EdifactReferentieNummer
Het EdifactReferentieNummer is een aanvullend veld wat opgenomen is in de informatiestandaard om te zorgen dat in de transitiefase wanneer Laboratoria ook hun resultaten beschikbaar gaan stellen aan zorgverleners, deze ontdubbeld kunnen worden. Ook wanneer de eerder genoemde Ids misschien niet overeenkomen. Het EdifactReferentieNummer dient, voor ieder laboratoriumresultaat wat middels EDIFACT ontvangen is, gevuld te worden met het 'Identificatienummer' uit het segment IDE in het Edifact bericht. Hoe dit in de transitiefase gebruikt dient te worden, is nog in ontwikkeling en volgt in een latere publicatie van dit Functioneel ontwerp.
3.1.2 Kopie-resultaat
In de richtlijn is afgesproken dat een gebruiker van laboratoriumresultaten op de hoogte moet zijn van het feit of deze rechtstreeks van de bron afkomstig zijn. In de uitwisselingen zoals benoemd in paragraaf 2.2 en 2.3 komt het voor dat laboratoriumresultaten beschikbaar gesteld of verstuurd worden door een partij die zelf niet verantwoordelijk was voor de oplevering van het resultaat. In die gevallen wordt in de uitwisseling aangegeven dat het een kopie-resultaat betreft.
3.1.3 Bij rectificatie
Als een resultaat nadat het of door anderen geraadpleegd is of naar anderen doorgestuurd is, gerectificeerd wordt, moeten deze zorgverleners hiervan op de hoogte gesteld worden. Het laboratoriumresultaat moet dan de status "corrected" krijgen.
3.1.4 Rol van de status 'definitief'
Alleen laboratoriumresultaten met status 'definitief' worden beschikbaar gesteld, doorgestuurd of met een ander bericht meegestuurd. Deze beperking geldt niet voor de uitwisseling tussen een laboratorium en de aanvrager van een onderzoek.
3.2 Over de gegevens
3.2.1 Filter of query parameters bij raadplegen
Van laboratoriumresultaten is geen algemene houdbaarheid aan te geven omdat dit afhankelijk is van het type onderzoek en de reden van gebruik van dit onderzoek. Per slot van rekening kan een laboratoriumresultaat een momentopname zijn, maar is soms ook de ontwikkeling in een bepaald gegeven relevant of is een resultaat (bijvoorbeeld genetisch onderzoek) levenslang geldig. Omdat er geen algemene houdbaarheid en dus bewaartermijn op laboratoriumgegevens gezet kan worden is in de richtlijn vastgelegd dat het aan de raadplegende partij is, om de houdbaarheid en toepasbaarheid van een specifiek laboratoriumresultaat te bepalen. Dit brengt echter ook een risico met zich mee, het kan namelijk zijn bij bijvoorbeeld een chronisch zieke patiënt, een patiënt die een tijdlang opgenomen is geweest of een oudere patiënt, dat er een enorme hoeveelheid data uitgewisseld moet worden. Daarom is het van belang dat de raadplegende partij altijd zo specifiek mogelijk raadpleegt, zoals ook vastgelegd in de Richtlijn Uitwisseling laboratoriumgegevens.
Hiervoor zijn een aantal parameters gedefinieerd om op te filteren:
- Identificatienummer van de patiënt (BSN)
- Onderzoek
- TestCode
- TestDatumPeriode (gedefinieerd door een van- en een tot-en-met-datum)
Het beschikbaarstellend systeem kan hiervoor ook een beveiliging instellen door bijv. tot een maximum aantal resultaten terug te koppelen. De raadplegende partij kan hierop kiezen om de zoekterm nader te specificeren.
3.2.2 Beschikbaarstellen en mee/doorsturen van laboratoriumresultaten
De transacties zijn gebaseerd op het gebruik van de zib LaboratoriumUitslag(2020).
Hieraan zijn toegevoegd:
- aanvraaggegevens (in bericht 2 Resultaat als antwoord op aanvraag) gebaseerd op de procespatroon zib AanvraagGegevens(prepublicatie 2022-1) dit is een pre-adopt van deze zib
- gegevens van de partij die de betreffende resultaten beschikbaarstelt of verstuurt
- identificaties op het niveau van de LaboratoriumUitslag en LaboratoriumTest
- IndicatorKopie op het niveau van de LaboratoriumUitslag(zie Kopie-resultaat)
Alle gegevens met betrekking tot het monster zijn opgenomen in de transacties. De relevantie van deze gegevens is bij bepaalde toepassingen, zoals microbiologische onderzoeken, relevanter dan bij andere, zoals de klinisch chemie.
De volgende elementen zijn niet opgenomen in de transacties:
- GerelateerdeUitslag
- Aanvrager
- InterpretatieMethode
4 Paginahistorie
Versie | Datum | Omschrijving |
---|---|---|
3.0.0-beta.2 | 25 mei 2023 | Usecase voor resultaatbericht toegevoegd aan FO en TO. |
3.0.0-beta.1 | 14 maart 2023 | Informatiestandaard was in gepubliceerd als beta versie, dit was niet in de titel opgenomen en bij deze gecorrigeerd. |
3.0.0 | 26 augustus 2022 | FO aangepast aan nieuwe berichten. TO toegevoegd |
2.0.0 | 5 juli 2021 | Nieuwe patient journeys ivm nieuwe richtlijn. |