kwalificatie:Kwalificatieomgeving: verschil tussen versies
(→Subtaken) |
(→Uitleg subtaken) |
||
Regel 54: | Regel 54: | ||
Als leverancier zijn er twee subtaken die u mogelijk zelf wilt aanmaken: Opmerking of Vraag en Nieuwe Touchstone Aanlevering. De overige taken worden door Nictiz aangemaakt. De workflows hebben meestal dezelfde statussen. Namelijk iets ‘Wacht op de leverancier’ of iets ‘Wacht op Specialist’. Om deze status te bereiken drukt u in de subtaak boven op de taak/actie meest passend bij de huidige situatie. De juiste persoon wordt automatisch toegewezen. | Als leverancier zijn er twee subtaken die u mogelijk zelf wilt aanmaken: Opmerking of Vraag en Nieuwe Touchstone Aanlevering. De overige taken worden door Nictiz aangemaakt. De workflows hebben meestal dezelfde statussen. Namelijk iets ‘Wacht op de leverancier’ of iets ‘Wacht op Specialist’. Om deze status te bereiken drukt u in de subtaak boven op de taak/actie meest passend bij de huidige situatie. De juiste persoon wordt automatisch toegewezen. | ||
− | == | + | ==Type subtaken== |
− | + | Hieronder volgt een korte opsomming van alle specifieke subtaken die beschikbaar zijn. | |
+ | |||
+ | ===Aanleverformat=== | ||
+ | |||
+ | In deze subtaak is een aanleverformat klaargezet ter download. Dit kunt u invullen en vervolgens heruploaden in dit ticket. Druk vervolgens op '''aanleveren'''. Vul in het scherm de informatie onder ‘Invullen Leverancier’ in. De specialist zal vervolgens tijdens de kwalificatie de aanlevering beoordelen en mogelijk extra informatie vragen. | ||
+ | |||
+ | ===Beoordeling=== | ||
+ | Voor de eerste beoordeling worden er afhankelijk van use case één of twee Beoordelingstickets gemaakt (functioneel en technisch). U hoeft hier '''geen''' acties uit te voeren. Alle bevindingen zijn na afronding beschikbaar in de kwalificatieomgeving. De beoordeling verloopt hierna via de bevindingen tickets (of u bent direct gekwalificeerd). | ||
+ | |||
+ | ===Bevindingen === | ||
+ | Met deze subtaak worden de kwalificatie bevindingen gelogd. Hierin kunt u reageren door op '''Reactie voor Specialist''' te drukken. Al deze bevindingen moeten zijn afgerond om de kwalificatie te behalen. Voor functionele bevindingen kunt u in dit ticket nieuwe aanleveringen doen. | ||
+ | |||
+ | === === | ||
+ | === === | ||
=Changelog= | =Changelog= |
Versie van 18 nov 2022 om 11:53
Inhoud
1 Inleiding
1.1 Algemeen
Welkom op de informatiepagina voor de Kwalificatieomgevingen in Bits. Om het kwalificatietraject voor alle betrokkenen te optimaliseren is de nieuwe werkwijze ‘Kwalificatieomgeving’ geïmplementeerd. Hierbij worden aanleveringen voor de kwalificatie (CCG/Aanleverformat/Touchstone) gedaan in een kwalificatieomgeving in BITS. Op de afgesproken startdatum wordt deze aanlevering op volledigheid gecontroleerd en vervolgens gekwalificeerd. Bevindingen worden niet meer gebundeld in een eindrapport en naar de leverancier verzonden, maar direct in de kwalificatieomgeving geplaatst. De leverancier en technisch- of functioneelspecialist kunnen binnen het bevindingenticket overleggen en opnieuw aanleveren (bijv. een nieuw schermprint plaatsen), tot er een goedkeuring voor het element is bereikt. Als alle openstaande bevindingen zijn goedgekeurd en alle vragen zijn afgehandeld, dan zal een eindrapport worden afgegeven waar de conclusie ‘gekwalificeerd’ in opgenomen is.
Deze omgeving bevat eveneens de mogelijkheid om afspraken vast te leggen, zoals voorwaardelijke kwalificaties of afspraken naar aanleiding van overleg.
2 Handleiding voor Leveranciers
Hieronder volgt de handleiding voor gebruik van de Kwalificatieomgeving.
Hieronder ziet u de beknopte (visuele) weergave.
2.1 Status
Binnen het ticket is de voortgang van de kwalificatie zichtbaar. De stappen zijn:
- Geplande Kwalificatie: De kwalificatie is ingepland en de omgeving is aangemaakt.
- Beoordeling CCG: Het CCG-document wordt momenteel beoordeeld (voor DVZA).
- Materiaal Aangeleverd: Er is aangeleverd, maar de kwalificatie is nog niet gestart.
- Eerste beoordeling: De kwalificatie wordt de eerste keer uitgevoerd.
- Doorlopende kwalificatie: De eerste beoordeling is afgerond. Er zijn bevindingen gelogd die verholpen moeten worden.
- Gekwalificeerd: De kwalificatie is afgerond en het eindrapport wordt verstuurd.
2.2 Personen
Het kapstokticket toont wie momenteel als ‘Vast Contactpersoon’ fungeert aan de kant van de leverancier. Tickets worden automatisch aan deze persoon toegewezen bij vragen vanuit het kwalificatiecentrum. Andersom worden vragen en opmerkingen vanuit de leverancier automatisch toegewezen aan de juiste persoon (Informatieanalist of expert).
2.3 Belangrijke data
Hier staat de startdatum van de kwalificatie als ook de deadline voor het inleveren van het CCG document.
2.4 Kanban
In de linker balk ziet u de optie voor een Kanban-weergave van het kwalificatieticket. Hier ziet u een alternatieve weergave van openstaande tickets, waarbij in de kolom 'Wacht op Specialist' subtaken staan die wachten op reactie vanuit Nictiz. De kolom 'Wacht op Leverancier' wacht op uw respons.
2.5 Subtaken
Alle relevante informatie wordt als subtaak gelogd in het kwalificatieticket. U ziet hier alle subtaken, wat daarvan de status is en welke uw aandacht nodig hebben. U kunt door te klikken op een subtaak naar het betreffende ticket gaan om aldaar een respons te geven. Daarnaast kunt u hier ook zelf vragen stellen of een nieuwe technische aanlevering doen, door te klikken op het plusje (rechtsboven in de afbeelding).
Als leverancier zijn er twee subtaken die u mogelijk zelf wilt aanmaken: Opmerking of Vraag en Nieuwe Touchstone Aanlevering. De overige taken worden door Nictiz aangemaakt. De workflows hebben meestal dezelfde statussen. Namelijk iets ‘Wacht op de leverancier’ of iets ‘Wacht op Specialist’. Om deze status te bereiken drukt u in de subtaak boven op de taak/actie meest passend bij de huidige situatie. De juiste persoon wordt automatisch toegewezen.
2.6 Type subtaken
Hieronder volgt een korte opsomming van alle specifieke subtaken die beschikbaar zijn.
2.6.1 Aanleverformat
In deze subtaak is een aanleverformat klaargezet ter download. Dit kunt u invullen en vervolgens heruploaden in dit ticket. Druk vervolgens op aanleveren. Vul in het scherm de informatie onder ‘Invullen Leverancier’ in. De specialist zal vervolgens tijdens de kwalificatie de aanlevering beoordelen en mogelijk extra informatie vragen.
2.6.2 Beoordeling
Voor de eerste beoordeling worden er afhankelijk van use case één of twee Beoordelingstickets gemaakt (functioneel en technisch). U hoeft hier geen acties uit te voeren. Alle bevindingen zijn na afronding beschikbaar in de kwalificatieomgeving. De beoordeling verloopt hierna via de bevindingen tickets (of u bent direct gekwalificeerd).
2.6.3 Bevindingen
Met deze subtaak worden de kwalificatie bevindingen gelogd. Hierin kunt u reageren door op Reactie voor Specialist te drukken. Al deze bevindingen moeten zijn afgerond om de kwalificatie te behalen. Voor functionele bevindingen kunt u in dit ticket nieuwe aanleveringen doen.
2.6.4
2.6.5
3 Changelog
Hier ziet u onze laatste wijzigingen. Vanwege de recentelijke introductie van de kwalificatieomgeving is de verwachting dat wij, naar aanleiding van interne en externe feedback, aanpassingen gaan maken aan de kwalificatieomgeving. Het doel is om deze omgeving zo intuïtief en gebruiksvriendelijk te maken voor alle gebruikers. Om te voorkomen dat er wijzigingen worden doorgevoerd waar een gebruiker geen zicht op heeft wordt op deze pagina bijgehouden welke wijzigingen er worden gemaakt aan de omgeving die een impact kunnen hebben op uw werkwijze.
Change | Datum | Omschrijving | Aanpassing voor |
---|---|---|---|
PDF extern gebruik toegevoegd | 15-11-2022 | De PDF 'Handleiding Kwalificatieomgeving Extern Gebruik', ter behoeve van onze leveranciers, is verwerkt in deze pagina. | Leverancier |
PDF extern gebruik toegevoegd | 15-11-2022 | De PDF 'Handleiding Kwalificatieomgeving Extern Gebruik', ter behoeve van onze leveranciers, is verwerkt in deze pagina. | Leverancier |
Changelog toegevoegd | 15-11-2022 | Ter registratie van aanpassingen aan de kwalificatieomgeving is deze Changelog aangemaakt. | Allen |