QA template testscripts: verschil tussen versies

Uit informatiestandaarden
Ga naar: navigatie, zoeken
k
Regel 33: Regel 33:
 
= Doelgroep =
 
= Doelgroep =
 
<!-- AANPASSEN: specificeer de doelgroep. Haal de gele highlights van de tekst af. Verwijder deze regel -->
 
<!-- AANPASSEN: specificeer de doelgroep. Haal de gele highlights van de tekst af. Verwijder deze regel -->
De doelgroep van dit testscript is de leverancier die zich voorbereidt op Nictiz kwalificatie voor {{highlight|NaamInformatiestandaard}}.  
+
De doelgroep van dit testscript is de leverancier die zich wil kwalificeren voor het uitwisselen van {{highlight|NaamInformatiestandaard}}.  
Met dit testscript kan de leverancier kan kwalificeren voor de volgende systeemrol:
+
Met dit testscript kan de leverancier kwalificeren voor de volgende systeemrollen:
 
<noinclude>{{highlight|SELECTEER: maak een keuze uit de volgende systeemrollen}}
 
<noinclude>{{highlight|SELECTEER: maak een keuze uit de volgende systeemrollen}}
* Sturend systeem
+
* Sturend/Beschikbaar stellend systeem
* Ontvangend systeem
+
* Ontvangend/Raadplegend systeem
* Beschikbaar stellend systeem
+
De eisen voor sturen en beschikbaar stellen zijn gelijk: omdat er geen infrastructuur gekwalificeerd wordt, betreft het het aanmaken van correcte FHIR-resources. Ook voor een raadplegend en ontvangend systeem zijn de eisen gelijk.
* Raadplegend systeem
 
  
 
= Inleiding =
 
= Inleiding =
Regel 88: Regel 87:
  
 
==Touchstone==
 
==Touchstone==
Voor meer informatie over het testen van FHIR-materialen vanuit Touchstone, zie: [[ Touchstone Handleiding voor Medicatieproces]].
+
Voor meer informatie over het testen van FHIR-materialen vanuit Touchstone, zie: [[kwalificatie:V1.0_Handleiding_Touchstone|Handleiding Touchstone]]. De TestScripts zijn te vinden in de map {{highlight[URL op Touchstone]|LightGreen}}.
 +
De TestScripts zijn beschikbaar voor de 'Nictiz-Testing' en 'Nictiz-Certify' Org Group. Hiervoor dient zelf toegang aangevraagd te worden volgens de uitleg op [https://touchstone.aegis.net/touchstone/userguide/html/org-groups/joining.html deze pagina].
 +
 
  
 
Het testen van infrastructurele eisen maakt geen onderdeel uit van deze test.  
 
Het testen van infrastructurele eisen maakt geen onderdeel uit van deze test.  
Regel 109: Regel 110:
  
  
<!-- Overgenomen uit het sjabloon voor kwalificatiemateriaal, wordt nu nog niet gebruikt voor testen maar mogelijk verandert dit later. -->
 
<!-- == Op te leveren testmateriaal door de leverancier == -->
 
<!-- {{#lsth:MedMij:V2020.01/Sjabloon_Kwalificatiescript/Standaardteksten|Op te leveren testmateriaal door de leverancier}} -->
 
<!-- AANPASSEN: link naar aanleverformat. Verwijder de gele highlight. Verwijder deze regel -->
 
 
<!-- dit moet een verwijzing naar de kwalificatiepagina#Subkopje van de informatiestandaard zijn, NIET het bestand. Dit voorkomt foute links in geval het bestand op een later moment vervangen wordt -->
 
<!-- dit moet een verwijzing naar de kwalificatiepagina#Subkopje van de informatiestandaard zijn, NIET het bestand. Dit voorkomt foute links in geval het bestand op een later moment vervangen wordt -->
 
<!-- Stuur dit materiaal op in het aanleverformat {{highlight|[LiNK NAAR KWALIFICATIEPAGINA-SUBKOPJE]}} -->
 
<!-- Stuur dit materiaal op in het aanleverformat {{highlight|[LiNK NAAR KWALIFICATIEPAGINA-SUBKOPJE]}} -->
Regel 134: Regel 131:
 
# De testsimulator (Touchstone) zal de {{highlight|"NAAM VAN SET GEGEVENS”}} beschikbaarstellen conform de [[#Inhoudelijke_gegevens|inhoudelijke gegevens]].
 
# De testsimulator (Touchstone) zal de {{highlight|"NAAM VAN SET GEGEVENS”}} beschikbaarstellen conform de [[#Inhoudelijke_gegevens|inhoudelijke gegevens]].
 
# Ontvang en verwerk (gestructureerd opslaan in database) de {{highlight|"NAAM VAN DE GEGEVENS”}} in het systeem.
 
# Ontvang en verwerk (gestructureerd opslaan in database) de {{highlight|"NAAM VAN DE GEGEVENS”}} in het systeem.
# Maak schermafdrukken van de wijze waarop de PGO gegevens toont aan de gebruiker.  
+
# Maak schermafdrukken van de wijze waarop de gegevens getoond worden aan de gebruiker.  
  
  
Regel 154: Regel 151:
 
<noinclude>
 
<noinclude>
 
=== {{highlight|(OPTIONEEL: Beginsituatie test)|LightGreen}} ===
 
=== {{highlight|(OPTIONEEL: Beginsituatie test)|LightGreen}} ===
* De persoon is ingelogd in de PGO en wil gegevens {{highlight|(KIES: raadplegen/sturen}}. Daarvoor moet de PGO eerst verbinding maken met een zorginformatiesysteem (XIS). In dit testscript gaan we ervanuit dat de verbinding reeds succesvol is gemaakt.
 
* Daarnaast is het uitgangspunt dat één bronsysteem (XIS) bevraagd wordt.
 
 
</noinclude>
 
</noinclude>
 
== Overzicht scenario’s ==
 
== Overzicht scenario’s ==
Regel 163: Regel 158:
 
* "Doel van Test" was voorheen "Doel". Beschrijf wat je verwacht dat het systeem moet kunnen doen in de test.
 
* "Doel van Test" was voorheen "Doel". Beschrijf wat je verwacht dat het systeem moet kunnen doen in de test.
 
* Voeg een beschrijving toe in kolom "verwacht resultaat" indien bepaalde onderdelen verplicht zijn (bij nee hoef je niets te beschrijven), denk aan: schermafdruk nee/ja. Zo ja, wat moet te zien zijn als resultaat. Berichten nee/ja. Zo ja, welk bericht Meldingen nee/ja. Zo ja, welke melding Query parameters (filtering) nee/ja. Zo ja, welke parameters/filter.
 
* Voeg een beschrijving toe in kolom "verwacht resultaat" indien bepaalde onderdelen verplicht zijn (bij nee hoef je niets te beschrijven), denk aan: schermafdruk nee/ja. Zo ja, wat moet te zien zijn als resultaat. Berichten nee/ja. Zo ja, welk bericht Meldingen nee/ja. Zo ja, welke melding Query parameters (filtering) nee/ja. Zo ja, welke parameters/filter.
* Inhoudelijke gegevens;  welke gegevens bijvoorbeeld patiënt, zorgverlener, bloeddruk meetwaarden etc. moet je gebruiken bij deze test. Neem een hyperlink op die naar deze gegevens verwijst in hoofdstuk 6 "inhoudelijke gegevens"</noinclude>
+
* Inhoudelijke gegevens;  welke gegevens bijvoorbeeld patiënt, zorgverlener, bloeddruk meetwaarden etc. moet je gebruiken bij deze test. Neem een hyperlink op die naar deze gegevens verwijst.</noinclude>
 
<!-- UITLEG invullen tabel scenario's:
 
<!-- UITLEG invullen tabel scenario's:
 
* Schrijf in kolom "Scenario" de korte beschrijving van het scenario. De eventueel uitgebreide scenariobeschrijvingen kunnen beschreven onder de tabel. Met een genummerde lijst.
 
* Schrijf in kolom "Scenario" de korte beschrijving van het scenario. De eventueel uitgebreide scenariobeschrijvingen kunnen beschreven onder de tabel. Met een genummerde lijst.
* "Doel van Test" was voorheen "Doel". Beschrijf wat je verwacht dat het systeem moet kunnen doen in de test.
 
* In kolom "verwacht resultaat" zijn deze onderdelen verplicht, ook in deze volgorde. (Bij nee hoef je niets te beschrijven)
 
-Schermafdruk nee/ja. Zo ja, wat moet te zien zijn als resultaat.
 
-berichten nee/ja. Zo ja, welk bericht
 
-meldingen nee/ja. Zo ja, welke melding
 
-query parameters (filtering) nee/ja. Zo ja, welke parameters/filter.
 
* Inhoudelijke gegevens;  welke gegevens bijvoorbeeld patiënt, zorgverlener, bloeddruk meetwaarden etc. moet je gebruiken bij deze test. Neem een hyperlink op die naar deze gegevens verwijst in hoofdstuk 6 "inhoudelijke gegevens" -->
 
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
Regel 188: Regel 176:
 
<!-- Bijvoorbeeld het klaarzetten van gegevens, noten bij scenario, verwijzing naar elders beschreven afspraken.  -->
 
<!-- Bijvoorbeeld het klaarzetten van gegevens, noten bij scenario, verwijzing naar elders beschreven afspraken.  -->
 
<noinclude>{{highlight|OPTIONEEL Langere beschrijving/additionele opmerkingen bij scenario's.|LightGreen}}</noinclude>
 
<noinclude>{{highlight|OPTIONEEL Langere beschrijving/additionele opmerkingen bij scenario's.|LightGreen}}</noinclude>
 +
 +
= Inhoudelijke gegevens =
 +
== Alle scenario's ==
 +
<!-- OPTIONEEL: vermeldt additionele gegevens die relevant zijn per scenario. Verwijder deze regel.-->
 +
 +
{{hightlight|== Scenario 1 ==|LightGreen}}
 +
 +
= Scenario's =
 +
<!-- Voeg vanaf hier de verschillende scenario's toe die de leverancier kan doorlopen in dit testmateriaal. -->

Versie van 21 mei 2024 om 10:34




1 Doelgroep

De doelgroep van dit testscript is de leverancier die zich wil kwalificeren voor het uitwisselen van NaamInformatiestandaard. Met dit testscript kan de leverancier kwalificeren voor de volgende systeemrollen: SELECTEER: maak een keuze uit de volgende systeemrollen

  • Sturend/Beschikbaar stellend systeem
  • Ontvangend/Raadplegend systeem

De eisen voor sturen en beschikbaar stellen zijn gelijk: omdat er geen infrastructuur gekwalificeerd wordt, betreft het het aanmaken van correcte FHIR-resources. Ook voor een raadplegend en ontvangend systeem zijn de eisen gelijk.

2 Inleiding

2.1 Algemene informatie

AANPASSEN: dit is de standaardtekst die mee komt, pas zo nodig aan om de relevante informatie te geven

Dit testscript is opgesteld op naam van Nictiz. De op te vragen onderdelen zijn waar mogelijk gekoppeld aan zorginformatiebouwstenen. Actuele informatie over de informatiestandaard van dit testscript kan je vinden via de overzichtspagina's van Nictiz.

2.2 Begrippenlijst

In de context van MedMij worden bepaalde afkortingen en termen gebruikt. Meer informatie kan je vinden in deze algemene begrippenlijst (switchlink).

OPTIONEEL: Aanvullende begrippenlijst in tabelvorm. Kopieer handmatig de tekst uit onderstaande box en vul aan naar de situatie.

{| class="wikitable"
|-style="background-color: #008B8B;; color: white; text-align:left;" 
| Begrip || Toelichting
|-style="background-color: #B0E0E6;; color: black; text-align:left;" 
| Subheading || Subheading
|-style="background-color: #F0F8FF;"
| Voorbeeld || Voorbeeld
|} 

3 Test-informatie

3.1 Algemeen

3.2 Aandachtspunten voor inhoudelijke gegevens

OPTIONEEL: neem hier de relevante afspraken of uitzonderingen over die in het kwalificatiescript van de standaard staan (de IA houdt die daar bij). Overnemen kan je doen dmv een transclude

3.3 Inhoudelijke gegevens

3.3.1 NaamGegevens

AANPASSEN: Neem in dit hoofdstuk de inhoudelijke data op die in de scenario's gebruikt wordt. Hieronder een voorbeeld tabel met formattering. Kopieer deze tabel voor de gegevens in dit hoofdstuk en vul in. Of neem hier de gegevens uit ADA op.

{| class="wikitable"
|-style="background-color: #1F497D;; color: white; width: 25%;" 
| colspan='2'|Voorbeeld Persoon nummer X
|- style="width: 30%;"
| Begrip (bv Achternaam) || Omschrijving (bv XXX_Baltus)
|-
| Begrip || Omschrijving
|-
| Begrip || Omschrijving
|-
| Begrip || Omschrijving
|}

4 Kwalificatie aansluiten op de kwalificatieomgeving

Nictiz biedt leveranciers de mogelijkheid hun producten en diensten te testen op correcte implementatie van informatiestandaarden voordat ze zich aanmelden voor kwalificatie. In dit testscript zijn meerdere scenario's beschikbaar.

4.1 ART-DECOR

Voor meer informatie over het testen met de simulator vanuit ART-DECOR: Testen met ART-DECOR.

4.2 Touchstone

Voor meer informatie over het testen van FHIR-materialen vanuit Touchstone, zie: Handleiding Touchstone. De TestScripts zijn te vinden in de map {{highlight[URL op Touchstone]|LightGreen}}. De TestScripts zijn beschikbaar voor de 'Nictiz-Testing' en 'Nictiz-Certify' Org Group. Hiervoor dient zelf toegang aangevraagd te worden volgens de uitleg op deze pagina.


Het testen van infrastructurele eisen maakt geen onderdeel uit van deze test.

5 Test bepalingen

5.1 Voorwaarden voor testen

Je hebt als kandidaat-deelnemer voldoende kennis en begrip van de algemene voorwaarden en procedurele eisen voor kwalificatie MedMij (switchlink).

OPTIONEEL: informatie over vereiste kennis om de tests uit te kunnen voren. Kopieer handmatig de tekst uit onderstaande box en vul aan naar de situatie.

Voor deze test gelden daarnaast ook de volgende ''specifieke voorwaarden'':
# (genummerde lijst van specifieke voorwaarden)

5.2 Uitgangspunten test

Pas de generieke uitgangspunten voor de kwalificatie MedMij (switchlink) toe voor de systeemrol waarop je in dit script kwalificeert.

OPTIONEEL: Specifieke uitgangspunten voor deze test. Kopieer handmatig de tekst uit onderstaande box en vul aan naar de situatie.

Voor deze test gelden daarnaast ook de volgende ''specifieke uitgangspunten'':
# (genummerde lijst van specifieke uitgangspunten) 

5.3 Testaanpak

Houd tijdens het testen de bevindingen bij van de uitgevoerde tests. Analyseer de bevindingen, corrigeer fouten waar nodig en test opnieuw.


6 Testscript

6.1 Uit te voeren stappen test systeemrol Beschikbaarstellen/Raadplegen/Ontvangen/Sturen

Voer – voor ieder scenario – de volgende stappen uit:

  1. Maak in het XIS de zorgverlener en zorgaanbieder aan, zoals beschreven in de inhoudelijke gegevens.
  2. Registreer in het XIS de persoonsgegevens voor de testpersonen zoals beschreven in de inhoudelijke gegevens.
  3. Maak in het XIS de "NAAM VAN DE GEGEVENS” voor deze personen aan, gebruik hiervoor de inhoudelijke gegevens.
  4. Maak schermafdrukken van de ingevoerde gegevens.
  5. Start het raadplegen van de gegevens op vanaf de testsimulator (Touchstone).
  6. "NAAM VAN DE GEGEVENS” beschikbaarstellen zoals beschreven in het scenario. OPTIONEEL: Indien er query parameters beschreven zijn in het scenario: zorg dat de gevraagde selectie is toegepast op de gegevens.


  1. Raadpleeg "NAAM VAN DE GEGEVENS” voor de testpersoon zoals beschreven in het scenario. OPTIONEEL: Indien er query parameters beschreven zijn in het scenario: maak een schermafdruk van de toegepaste selectie.
  2. De testsimulator (Touchstone) zal de "NAAM VAN SET GEGEVENS” beschikbaarstellen conform de inhoudelijke gegevens.
  3. Ontvang en verwerk (gestructureerd opslaan in database) de "NAAM VAN DE GEGEVENS” in het systeem.
  4. Maak schermafdrukken van de wijze waarop de gegevens getoond worden aan de gebruiker.


  1. Maak in het XIS de zorgverlener en zorgaanbieder aan, zoals beschreven in de inhoudelijke gegevens.
  2. Registreer in het XIS de persoonsgegevens voor de testpersoon zoals opgenomen in de inhoudelijke gegevens.
  3. Maak schermafdrukken van de ingevoerde gegevens.
  4. Start het sturen van de inhoudelijke gegevens op vanaf de testsimulator (Touchstone).
  5. Ontvang en verwerk (gestructureerd opslaan in database) de berichten in het XIS.
  6. Maak schermafdrukken van de in het XIS ontvangen gegevens.


  1. Maak de "NAAM VAN DE GEGEVENS” voor de testpersoon aan, gebruik hiervoor de inhoudelijke gegevens.
  2. Maak schermafdrukken van de wijze waarop de PGO de "NAAM VAN DE GEGEVENS” toont aan de gebruiker. OPTIONEEL: Indien er query parameters beschreven zijn in het scenario: maak een schermafdruk van de toegepaste selectie.
  3. Stuur "NAAM VAN DE GEGEVENS” richting de testsimulator (Touchstone), zoals beschreven in het scenario.
  4. De testsimulator (Touchstone) zal de "NAAM VAN DE GEGEVENS” ontvangen en verwerken.
  5. OPTIONEEL: Indien er een foutmelding is beschreven in het scenario: maak een schermafdruk van de wijze waarop de PGO dit aan de gebruiker kenbaar maakt.

6.1.1 (OPTIONEEL: Beginsituatie test)

6.2 Overzicht scenario’s

UITLEG hoe de kolommen in de tabel scenario's in te vullen:

  • Schrijf in kolom "Scenario" de korte beschrijving van het scenario. De eventueel uitgebreide scenariobeschrijvingen kunnen beschreven onder de tabel. Met een genummerde lijst.
  • "Doel van Test" was voorheen "Doel". Beschrijf wat je verwacht dat het systeem moet kunnen doen in de test.
  • Voeg een beschrijving toe in kolom "verwacht resultaat" indien bepaalde onderdelen verplicht zijn (bij nee hoef je niets te beschrijven), denk aan: schermafdruk nee/ja. Zo ja, wat moet te zien zijn als resultaat. Berichten nee/ja. Zo ja, welk bericht Meldingen nee/ja. Zo ja, welke melding Query parameters (filtering) nee/ja. Zo ja, welke parameters/filter.
  • Inhoudelijke gegevens; welke gegevens bijvoorbeeld patiënt, zorgverlener, bloeddruk meetwaarden etc. moet je gebruiken bij deze test. Neem een hyperlink op die naar deze gegevens verwijst.

OPTIONEEL Langere beschrijving/additionele opmerkingen bij scenario's.

7 Inhoudelijke gegevens

7.1 Alle scenario's

Sjabloon:Hightlight

8 Scenario's